
tekst jednolity stan prawny Dz. I na dzień 20 września 2016 |
|
|
Na podstawie art. 60, ust. 1 Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2001 r. nr 61, poz. 624) Rada Pedagogiczna Gimnazjum im. Jana Pawła II w Środzie Śląskiej uchwala co następuje:
|
Dział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Rozdział I Podstawowe informacje o gimnazjum
|
§1
- Gimnazjum im. Jana Pawła II w Środzie Śląskiej jest szkołą publiczną.
- Organem prowadzącym gimnazjum jest Gmina Środa Śląska.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad gimnazjum jest Dolnośląskie Kuratorium Oświaty we Wrocławiu.
- Siedziba gimnazjum znajduje się w Środzie Śląskiej, przy ulicy Tadeusza Kościuszki 62.
- Ustalona nazwa gimnazjum używana jest przez szkołę w pełnym brzmieniu.
Na stemplu używana jest nazwa: Gimnazjum w Środzie Śląskiej, a na pieczęci: Gimnazjum im. Jana Pawła II w Środzie Śląskiej, ul. Kościuszki 62, 55-300 Środa Śląska, tel./fax. 713173064.
§2
- Gimnazjum posiada własne tradycje i ceremoniał szkolny.
- Patronem szkoły jest Papież Jan Paweł II.
- Uczniowie są zobowiązani do poznania postaci patrona gimnazjum i szanowania jego symboli.
- Uczniowie mają prawo i zaszczyt reprezentować gimnazjum na zewnątrz w czasie obchodów rocznic, świąt państwowych i oświatowych.
- Sztandar gimnazjum powinien być obecny na najważniejszych uroczystościach szkolnych i państwowych oraz na zaproszenie innych szkół i instytucji.
- Zaszczytnym prawem wzorowego ucznia wybranego przez Radę Pedagogiczną jest występowanie w Poczcie Sztandarowym gimnazjum.
- Poczet Sztandarowy składa się z trzech osób. Jedna osoba trzyma sztandar, dwie pozostałe stoją po prawej i lewej jego stronie.
- Wszystkich członków Pocztu Sztandarowego obowiązuje strój galowy.
- Wszyscy członkowie Pocztu Sztandarowego są przepasani przez prawe ramię biało-czerwonymi szarfami, a na rękach mają białe rękawiczki.
- Uczniowie klasy pierwszej każdego roku szkolnego składają na sztandar gimnazjum uroczyste ślubowanie.
- Dzień 16 października każdego roku (rocznica nadania szkole sztandaru i imienia, a jednocześnie rocznica wyboru Karola Wojtyły na Papieża) jest świętem gimnazjum.
- Uczniowie mają obowiązek kultywować tradycje gimnazjum, wzbogacać ceremoniał i uroczystości szkolne.
§3
Podstawą prawną działania gimnazjum jest Ustawa o Systemie Oświaty z dnia 7 września 1991 roku
oraz przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie.
§4
- Cykl kształcenia w gimnazjum wynosi trzy lata.
- Warunkiem podjęcia nauki w gimnazjum jest ukończenie szkoły podstawowej.
- Zajęcia dydaktyczne rozpoczynają się w godzinach przedpołudniowych.
- Gimnazjum zapewnia możliwość korzystania z:
- sal lekcyjnych;
- zaplecza sportowego (boiska, sale gimnastyczne, sprzęt sportowy);
- pracowni komputerowej;
- laboratorium językowego;
- pracowni multimedialnych;
- pomieszczeń i zbiorów biblioteki szkolnej;
- podręczników, materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych;
- świetlicy szkolnej i jej wyposażenia;
- gabinetu pielęgniarki szkolnej;
- gabinetu pedagoga i psychologa szkolnego;
- pomieszczeń administracyjno–gospodarczych;
- wyposażenia, sprzętu szkolnego;
- pomocy dydaktycznych;
- szkolnego radiowęzła.
§5
- Na wniosek rodziców (opiekunów prawnych) dyrektor gimnazjum może zezwolić, w drodze decyzji, na spełnianie przez ucznia obowiązku szkolnego poza szkołą
- Zezwolenie, o którym mowa, może być wydane przed rozpoczęciem, bądź w trakcie roku szkolnego, jeżeli do wniosku o jego wydanie dołączono:
- opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej;
- oświadczenie rodziców (opiekunów prawnych) o zapewnieniu dziecku warunków umożliwiających realizację obowiązującej w gimnazjum podstawy programowej;
- zobowiązanie rodziców (opiekunów prawnych) do przystępowania przez dziecko do rocznych egzaminów klasyfikacyjnych w każdym roku szkolnym.
§6
- Uczeń spełniający obowiązek szkolny poza szkołą uzyskuje roczne oceny klasyfikacyjne na podstawie rocznych egzaminów klasyfikacyjnych z uzgodnionego na dany rok szkolny z dyrektorem szkoły zakresu części obowiązującej podstawy programowej, przeprowadzonych przez szkołę zgodnie z przepisami rozdziału VIII, działu II niniejszego statutu.
- Dziecku spełniającemu obowiązek szkolny poza szkołą nie ustala się oceny zachowania.
- Uczeń spełniający obowiązek szkolny poza szkołą ma prawo uczestniczyć w szkole w zajęciach rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych i specjalistycznych organizowanych dla uczniów wymagających szczególnego wsparcia w rozwoju lub pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§7
Cofnięcie zezwolenia na spełnianie przez ucznia obowiązku szkolnego poza szkołą następuje:
- na wniosek rodziców (opiekunów prawnych);
- jeżeli dziecko z przyczyn nieusprawiedliwionych nie przystąpiło do rocznego egzaminu klasyfikacyjnego, o którym mowa w § 6, lub nie zdało go;
- w razie wydania zezwolenia z naruszeniem prawa.
§8
- Gimnazjum współpracuje z innymi placówkami oświatowymi, instytucjami wspierającymi,
a także jednostkami samorządowymi (Sąd Rejonowy, Policja, Straż Miejska, GOPS, PCK, PCPR, SANEPID, Parafie Kościelne, OSiR i inne).
- W gimnazjum mogą działać wolontariusze, stowarzyszenia i inne organizacje, w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły z wyjątkiem partii i organizacji politycznych.
- Podjęcie działalności w gimnazjum przez stowarzyszenie lub inną organizację, o których mowa powyżej, wymaga uzyskania zgody dyrektora szkoły, wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady rodziców.
- Dyrektor jest odpowiedzialny za stwarzanie tym organizacjom warunków do działania na terenie szkoły.
- Zasady funkcjonowania w gimnazjum związków zawodowych określają odrębne przepisy.
§9
- Gimnazjum jest jednostką budżetową samobilansującą się.
- Szczegółowe zasady gospodarki finansowej gimnazjum regulują odrębne przepisy.
§10
Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§11
Szkoła używa pieczęci zgodnie z odrębnymi przepisami. |
 |
|
Rozdział II
Cele i zadania gimnazjum |
§1
- Gimnazjum realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, koncentrując się na prowadzeniu działalności dydaktycznej, wychowawczej oraz opiekuńczej.
- Gimnazjum stwarza warunki do wszechstronnego rozwoju uczniów (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym) uwzględniając ich indywidualne zainteresowania i potrzeby, a także ich możliwości psychofizyczne.
- Gimnazjum realizuje własny program wychowawczy oraz program profilaktyki, opracowane i uchwalone przez Radę Pedagogiczną w porozumieniu z Radą Rodziców i/lub po zasięgnięciu opinii Samorządu Uczniowskiego.
- Gimnazjum tworzy i pielęgnuje własne tradycje, dokumentując je w kronice szkoły.
- Gimnazjum współpracuje ze środowiskiem lokalnym.
§2
- Gimnazjum realizuje trzeci etap edukacyjny, wspomagając rozwój ucznia jako osoby i umożliwiając mu w szczególności:
- zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia gimnazjum;
- podjęcie świadomej decyzji dotyczącej kierunku dalszego kształcenia lub wykonywania wybranego zawodu;
- rozwijanie zainteresowań.
- Dla umożliwienia wszechstronnego rozwoju uczniów, właściwego przygotowania ich do dalszego kształcenia, rozwijania ich indywidualnych zainteresowań w gimnazjum:
- wprowadza się w możliwość nauki drugiego języka obcego;
- organizuje się spotkania z przedstawicielami wyższych uczelni;
- organizuje się wyjazdy do ośrodków i instytucji, w których można poszerzać wiedzę ogólną z poszczególnych przedmiotów (wyższe uczelnie, teatry, kina);
- przygotowuje się uczniów do uczestnictwa w różnych uroczystościach, olimpiadach i konkursach wiedzy;
- organizuje się zajęcia wyrównawcze i zajęcia dodatkowe;
- wprowadza się możliwość nauczania indywidualnym tokiem lub programem nauczania.
- Gimnazjum sprawuje opiekę i zapewnia wszechstronną pomoc uczniom w zależności od posiadanych możliwości i środków finansowych.
- Gimnazjum zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie szkolnych programów nauczania w wymiarze wyznaczonym budżetem Gminy Środa Śląska.
Ponadto gimnazjum wspólnie z rodzicami/opiekunami prawnymi uczniów może podejmować działania w celu pozyskania dodatkowych środków finansowych na organizację zajęć nadobowiązkowych dla młodzieży, poprawę standardu wyposażenia lub inne szczególne potrzeby szkoły.
§3
- Gimnazjum wspomaga wychowawczą rolę rodziny.
- W zakresie działalności wychowawczej gimnazjum:
- kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizacji celów i zasad określonych w programie wychowawczym szkoły oraz szkolnym programie profilaktyki;
- wskazuje alternatywy dla zagrożeń społecznych młodego człowieka poprzez realizację programów edukacji prozdrowotnej i profilaktyki uzależnień;
- upowszechnia zasady tolerancji, wolności sumienia i poczucia sprawiedliwości;
- kształtuje postawy patriotyczne;
- sprzyja zachowaniom proekologicznym;
- umożliwia uczniom podtrzymywanie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
- szanuje indywidualność uczniów i ich prawo do własnej oceny rzeczywistości;
- budzi szacunek do pracy;
- wdraża do dyscypliny i punktualności.
- Rodzice (opiekunowie prawni) i nauczyciele współpracują ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci w obszarach określonych w szkolnym programie wychowawczym i programie profilaktyki.
§4
- Gimnazjum sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz posiadanych możliwości poprzez:
- ścisłe respektowanie obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy;
- sprawowanie indywidualnych form opieki nad uczniami, którzy jej wymagają.
- Indywidualne formy opieki nad uczniami to:
- udzielanie (w miarę możliwości finansowych gimnazjum) doraźnej lub stałej pomocy materialnej i finansowej;
- występowanie, w razie potrzeby, do organu prowadzącego placówkę o udzielenie pomocy w zakresie przekraczającym możliwości finansowe gimnazjum
- udzielanie pomocy psychologiczno–pedagogicznej zgodnie z zasadami określonymi w dziale IX
- wsparcie szkolnego rzecznika praw ucznia.
§5
Opiekę nad uczniami przebywającymi w gimnazjum sprawują:
- podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych – nauczyciele prowadzący te zajęcia;
- podczas przerw - nauczyciele pełniący dyżury wg ustalonego harmonogramu oraz w razie potrzeby – inni pracownicy szkoły;
- podczas zajęć poza terenem gimnazjum – wyznaczeni nauczyciele oraz dodatkowo, za zgodą dyrektora, inne osoby dorosłe, w szczególności rodzice (opiekunowie prawni) uczniów (nie zmienia to zasady odpowiedzialności nauczycieli za bezpieczeństwo wszystkich powierzonych im dzieci).
§6
Plan dyżurów nauczycielskich ustala dyrektor według obowiązującego regulaminu, uwzględniając tygodniowy rozkład zajęć i możliwości kadrowe szkoły.
§7
- Każdy oddział powierza się szczególnej opiece wychowawczej jednego z nauczycieli (zwanego wychowawcą) prowadzących zajęcia dydaktyczne w tym oddziale.
- W miarę możliwości organizacyjnych szkoły, w celu zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej, wychowawca prowadzi powierzony oddział w ciągu całego etapu edukacyjnego.
- Decyzję w sprawie obsady stanowiska wychowawcy podejmuje dyrektor.
- Dyrektor może dokonać zmiany na stanowisku wychowawcy:
- z urzędu – na pisemny wniosek dotychczasowego wychowawcy;
- na pisemny wniosek co najmniej 2/3 rodziców (opiekunów prawnych) uczniów danego oddziału.
- Wnioski, o których mowa, nie są dla dyrektora wiążące. O sposobie ich rozpatrzenia, wyniku przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego i podjętej decyzji dyrektor informuje wnioskodawców na piśmie w terminie 14 dni od daty wpłynięcia wniosku (w szczególnie uzasadnionych przypadkach 30 dni).
- Od decyzji dyrektora wnioskodawcy mogą się odwołać do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą w terminie 14 dni od daty jej otrzymania.
|
 |
|
Rozdział III
Warunki i sposób organizowania nauki religii i etyki |
§1
- W Gimnazjum organizuje się w ramach planu zajęć szkolnych naukę religii i etyki na życzenie rodziców (opiekunów prawnych).
- Życzenie to jest wyrażane w formie pisemnego oświadczenia.
- Raz wyrażone życzenie nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, może natomiast zostać odwołane w każdym czasie.
§2
Udział w lekcjach religii lub etyki jest dla uczniów gimnazjum dobrowolny, jednak po złożeniu oświadczenia, o którym mowa w §1, uczestnictwo w wybranych zajęciach staje się obowiązkowe.
§3
- Uczeń może uczestniczyć w zajęciach religii lub etyki albo obu tych przedmiotów.
- Jeśli uczeń wyrazi życzenie uczestniczenia w zajęciach religii i etyki, gimnazjum jest zobowiązane umożliwić mu udział w zajęciach obu przedmiotów, umieszczając je bezkolizyjnie w planie zajęć.
§4
- Gimnazjum organizuje lekcje religii dla grupy nie mniejszej niż siedmiu uczniów danej klasy lub oddziału.
Dla mniejszej liczby uczniów w klasie lub oddziale lekcje religii organizowane są w grupie międzyoddziałowej lub międzyklasowej.
- Jeżeli na naukę religii danego wyznania lub wyznań wspólnie nauczających zgłosi się mniej niż siedmiu uczniów, organ prowadzący gimnazjum organizuje im naukę religii w grupie międzyszkolnej lub pozaszkolnym punkcie katechetycznym.
§5
- Nauka religii odbywa się w wymiarze dwóch godzin lekcyjnych tygodniowo.
- Wymiar ten może być zmniejszony za zgodą biskupa diecezjalnego Kościoła Katolickiego albo władz zwierzchnich pozostałych kościołów i innych związków wyznaniowych.
§6
- Uczniowie uczęszczający na naukę religii uzyskują trzy kolejne dni zwolnienia z zajęć szkolnych w celu odbycia rekolekcji wielkopostnych, jeśli religia lub wyznanie, do którego należą, nakłada tego rodzaju obowiązek.
- Pieczę nad uczniami w czasie rekolekcji zapewniają katecheci.
- Zasady dotyczące organizacji rekolekcji są przedmiotem ustaleń między organizującymi rekolekcje a gimnazjum.
- O terminie rekolekcji dyrektor gimnazjum powinien być powiadomiony miesiąc wcześniej.
- Jeżeli w gimnazjum prowadzona jest nauka religii więcej niż jednego wyznania, kościoły i związki wyznaniowe, których religia jest nauczana, powinny dążyć do ustalenia wspólnego terminu rekolekcji.
§7
Nauczyciel religii może organizować spotkania z rodzicami (opiekunami prawnymi) swoich uczniów poza wyznaczonymi przez szkołę zebraniami, wcześniej ustalając z dyrektorem gimnazjum termin i miejsce spotkania.
§8
Nauczyciel religii może prowadzić na terenie gimnazjum organizacje o charakterze społeczno-religijnym i ekumenicznym na zasadach określonych w Ustawie o Systemie Oświaty.
Z tytułu prowadzenia tych organizacji nie przysługuje mu dodatkowe wynagrodzenie.
§9
W pomieszczeniach gimnazjum może znajdować się krzyż.
§10
- W gimnazjum można odmawiać modlitwę przed i po zajęciach.
- Odmawianie modlitwy powinno być wyrazem wspólnego dążenia uczniów oraz taktu i delikatności ze strony nauczycieli i wychowawców.
§11
Zajęcia z etyki odbywają się w oparciu o program nauczania tego przedmiotu:
- przedstawiony dyrektorowi gimnazjum przez nauczyciela etyki;
- dopuszczony do użytku w szkole przez dyrektora gimnazjum po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej;
- wpisany przez dyrektora gimnazjum go do szkolnego zestawu programów nauczania.
§12
- Gimnazjum organizuje zajęcia z etyki dla grupy nie mniejszej niż siedmiu uczniów danej klasy lub oddziału.
Dla mniejszej liczby uczniów w klasie lub oddziale zajęcia z etyki organizowane są w grupie międzyoddziałowej lub międzyklasowej.
- Jeżeli na zajęcia z etyki zgłosi się mniej niż siedmiu uczniów, organ prowadzący gimnazjum organizuje im naukę w grupie międzyszkolnej.
§13
Tygodniowy wymiar godzin zajęć z etyki ustala dyrektor gimnazjum.
§14
Uczestniczenie bądź nieuczestniczenie w nauce religii lub etyki nie może być powodem dyskryminacji przez kogokolwiek i w jakiejkolwiek formie.
§15
- Cząstkowe i klasyfikacyjne oceny z religii i etyki są wystawiane według skali ocen przyjętej w danej klasie.
- Klasyfikacyjna roczna ocena z religii lub etyki umieszczana jest na świadectwie szkolnym bezpośrednio po ocenie zachowania.
- Nie zamieszcza się na świadectwie szkolnym żadnych danych, z których wynikałoby, na zajęcia z jakiej religii bądź etyki uczeń uczęszczał.
- Jeśli uczeń nie uczestniczył w zajęciach religii ani etyki, na świadectwie szkolnym, w miejscu przeznaczonym na ocenę wstawia się kreskę bez jakichkolwiek dodatkowych adnotacji.
- Jeśli uczeń zadeklarował udział w zajęciach religii i etyki, na świadectwie szkolnym umieszcza się tylko jedną ocenę - wyższą.
- Klasyfikacyjna roczna ocena z religii lub etyki nie ma wpływu na promowanie ucznia do klasy programowo wyższej ani na ukończenie przez niego gimnazjum.
- Klasyfikacyjne śródroczne i roczne oceny z religii i etyki są wliczane do średniej ocen ucznia
- Gdy uczeń uczęszczał na zajęcia religii i etyki, do jego średniej ocen wlicza się ocenę ustaloną jako średnia z klasyfikacyjnych ocen uzyskanych z obu tych przedmiotów. Jeżeli ustalona w ten sposób ocena nie jest liczbą całkowitą, zaokrągla się ją do liczby całkowitej w górę.
- Uczniowie korzystający z nauki religii lub etyki organizowanej przez organ prowadzący gimnazjum zgodnie §4 i §12 otrzymują na świadectwie wydawanym przez szkołę ocenę z religii lub etyki na podstawie zaświadczenia katechety lub nauczyciela etyki.
§16
W przypadku rezygnacji z dotychczasowego udziału w lekcjach religii lub etyki konieczne jest pisemne poinformowanie szkoły o zmianie decyzji.
§17
Gimnazjum jest zobowiązane zapewnić w czasie trwania lekcji religii lub etyki opiekę albo zajęcia wychowawcze uczniom, którzy nie korzystają z nauki religii lub etyki.
§18
Nadzór pedagogiczny nad nauczaniem religii i etyki, w zakresie metodyki nauczania i zgodności z programem nauczania, prowadzą dyrektor gimnazjum oraz pracownicy nadzoru pedagogicznego na zasadach określonych odrębnymi przepisami. |
 |
|
Rozdział IV
Podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym |
§1
- Gimnazjum umożliwia uczniom należącym do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej przez prowadzenie:
- nauki języka mniejszości narodowej lub etnicznej;
- nauki języka regionalnego;
- nauki własnej historii i kultury.
- W celu umożliwienia uczniom należącym do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym podtrzymywania i rozwijania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej, w tym znajomości własnej historii i kultury, gimnazjum może ponadto prowadzić:
- naukę geografii państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa;
- zajęcia artystyczne;
- inne zajęcia dodatkowe.
- W wykonywaniu zadań, o których mowa, dyrektor gimnazjum współdziała z organizacjami mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym.
§2
- Naukę języka mniejszości narodowej lub etnicznej, języka regionalnego oraz naukę własnej historii i kultury organizuje dyrektor gimnazjum na pisemny wniosek rodziców (opiekunów prawnych) ucznia.
- Wniosek ten dotyczy całego okresu nauki ucznia w gimnazjum.
- Wniosek, o którym mowa, składa się dyrektorowi przy zgłoszeniu ucznia do gimnazjum albo w toku nauki, w terminie do 30 kwietnia.
§3
Złożenie wniosku, o którym mowa w §2, jest równoznaczne z:
- w przypadku nauki języka mniejszości narodowej lub etnicznej, języka regionalnego – zaliczeniem tych zajęć do obowiązkowych zajęć edukacyjnych ucznia;
- w przypadku nauki własnej historii i kultury – zaliczeniem tych zajęć do dodatkowych zajęć edukacyjnych ucznia.
§4
- Nauczanie języka mniejszości narodowej lub etnicznej, języka regionalnego może być organizowane w oddziałach z dodatkową nauką języka mniejszości narodowej lub etnicznej, języka regionalnego, prowadzoną w formie odrębnych zajęć, jeżeli na naukę taką zgłosi się na poziomie danej klasy co najmniej 7 uczniów.
- Gdy liczba zgłoszonych uczniów jest mniejsza, nauczanie języka mniejszości narodowej lub etnicznej, języka regionalnego organizuje się w grupach międzyoddziałowych lub międzyklasowych.
- Grupa międzyoddziałowa, utworzona z uczniów różnych oddziałów na poziomie danej klasy, nie może liczyć mniej niż 7 uczniów.
- Grupa międzyklasowa, utworzona z uczniów różnych klas, w której nauczanie odbywa się według organizacji nauczania w klasach łączonych, nie może liczyć mniej niż 3 i więcej niż 14 uczniów.
- W uzasadnionych przypadkach, za zgodą organu prowadzącego liczba uczniów w oddziałach, grupach międzyoddziałowych lub międzyklasowych może być mniejsza.
- Jeżeli z powodu zbyt małej liczby zgłoszonych uczniów lub braku nauczyciela nie ma w gimnazjum możliwości zorganizowania nauczania języka mniejszości narodowej lub etnicznej, języka regionalnego, organ prowadzący szkołę organizuje to nauczanie w zespole międzyszkolnym.
§5
Gimnazjum może prowadzić naukę geografii państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa:
- w wymiarze 15 godzin;
- w ramach godzin do dyspozycji dyrektora szkoły lub godzin, które może przyznać, na wniosek dyrektora szkoły, organ prowadzący.
§6
Nauczanie języka mniejszości narodowej lub etnicznej, języka regionalnego, własnej historii i kultury oraz geografii państwa, z którego obszarem kulturowym utożsamia się mniejszość narodowa, odbywa się na podstawie:
- programów nauczania dopuszczonych do użytku w szkole przez dyrektora gimnazjum;
- podręczników dopuszczonych do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
§7
W razie potrzeby gimnazjum może podejmować dodatkowe działania mające na celu:
- podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości etnicznej młodzieży pochodzenia romskiego;
- wspomaganie edukacji tej młodzieży, w szczególności poprzez zajęcia wyrównawcze.
§8
- W gimnazjum można zatrudnić w charakterze pomocy nauczyciela asystenta edukacji romskiej.
- Asystent edukacji romskiej udziela młodzieży pochodzenia romskiego pomocy w kontaktach ze środowiskiem szkolnym, a także współdziała z jej rodzicami (opiekunami prawnymi) oraz ze szkołą.
|
 |
|
Rozdział V
Nauczanie wiedzy o życiu seksualnym człowieka, zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej, metodach i środkach świadomej prokreacji |
§1
- Treści dotyczące wiedzy o życiu seksualnym człowieka, zasadach świadomego, odpowiedzialnego rodzicielstwa, wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej, metodach i środkach świadomej prokreacji są realizowane w ramach zajęć edukacyjnych: wychowanie do życia w rodzinie.
- Realizacja zajęć wychowania do życia w rodzinie powinna stanowić spójną całość z pozostałymi działaniami wychowawczymi i profilaktycznymi szkoły, wspierać wychowawczą rolę rodziny, promować integralne ujęcie ludzkiej seksualności, kształtować postawy prorodzinne, prozdrowotne i prospołeczne.
§2
Zajęcia wychowania do życia w rodzinie mogą być prowadzone przez osoby posiadające kwalifikacje do nauczania w gimnazjum oraz ukończone studia wyższe w zakresie nauk o rodzinie lub studia podyplomowe, kursy kwalifikacyjne zgodne z treściami zajęć.
§3
- Na realizację zajęć wychowania do życia w rodzinie przeznacza się 14 godzin,
w tym 5 z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców.
- Zajęcia wychowania do życia w rodzinie są organizowane w oddziałach albo grupach międzyoddziałowych liczących nie więcej niż 28 uczniów.
§4
- Udział uczniów w zajęciach wychowania do życia w rodzinie nie jest obowiązkowy.
- Uczeń nie bierze udziału w zajęciach wychowania do życia w rodzinie, jeżeli jego rodzice (opiekunowie prawni) zgłoszą dyrektorowi gimnazjum pisemną rezygnację z zajęć.
§5
- Zajęcia wychowania do życia w rodzinie nie podlegają ocenie ani nie mają wpływu na promocję ucznia do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
- W przypadku udziału ucznia w zajęciach wychowania do życia w rodzinie, odnotowuje się je na świadectwie szkolnym w części przeznaczonej na dodatkowe zajęcia edukacyjne, wpisując: „uczestniczył”.
§6
- W każdym roku szkolnym przed przystąpieniem do realizacji zajęć wychowania do życia w rodzinie nauczyciel prowadzący te zajęcia przeprowadza wraz z wychowawcą kasy co najmniej jedno spotkanie informacyjne z rodzicami (opiekunami prawnymi) uczniów, na którym przekazuje im informacje o:
- realizowanych celach i treściach;
- wykorzystywanych podręcznikach i środkach dydaktycznych.
- Za przeprowadzenie spotkania, o którym mowa, odpowiedzialny jest dyrektor gimnazjum.
|
 |
| |

|